Trafik & Panik

Det är ju en rad olika trafikrelaterade frågor som diskuteras i dagsläget, jag tänkte ta upp ett axplock av dessa:

Den regerande högeralliansen bestämde för en tid sedan att bensinskatten skulle höjas, detta var samtliga högerpartier enade om. Centerpartiet med mys-Maud låg i spetsen för denna skattehöjning eftersom hon tänkte att detta skulle sporra många att skaffa miljöbilar och resa kommunalt.
Det är ju en fin tanke. Det skulle vara bra om den hade fungerat i teorin också.
Centerpartiet, som har de flesta rösterna på landsbygden, har bytt ut sina Bondepartirötter mot de Nya Moderaternas urbana värderingar och helt ignorerat de som lever utanför städerna.
I de flesta små orterna går varken bussar eller pendeltåg - där är man beroende av bilen som transportmedel, och det är inte många bönder som blir glada över att de nu är tvungna att betala överpris för sin bensin. Visst, nu vill antagligen Maud att alla ska börja köpa miljöbilar och värna om miljön, men vad som verkar ha glömts bort är att även det kostar pengar, pengar de flesta på landsbygden saknar.
Det Centerpartiet däremot gör bra är att de försöker driva på bidragsdelen till de som skaffar miljöbilar.
    För att kunna höja bensinskatten behövs ett substitut, ett alternativ. Aftonbladet.se¹ har beskrivit Centerpartiet så här:  "partiet för höjda reseavdrag och bidrag vid inköp av en miljöbil."
Det står inget om att Centerpartiet skulle vilja satsa på kommunaltrafiken på landsbygden, där man i nuläget är beroende av sin bil för att ta sig någonstans.
Det är skillnad i städerna, där går det alltid en buss eller ett pendeltåg.

SL hotade ett tag med att stänga tunnelbanan i Stockholm en timme tidigare, samt att dra in många pendeltågssträckor under kvällarna och nätterna.
Men när en grupp med namnet "Stoppa SL:s vardagsmord!" startades på Facebook² beslutade sig SL-cheferna för att ge efter för protesterna.
Istället höjer man månadskortpriserna, för att få in de pengar man väntades spara i och med de tidigare planerna.
Det tycker jag faktiskt är helt rätt - många spår behöver rustas upp, och eftersom Regeringen inte verkar lägga tillräckligt med bidrag på den fronten måste man ju naturligtvis ta till vissa åtgärder för att få ekonomin att gå ihop. Den så kallade Gröna Politiken verkar ha en hel del bristningspunkter i nuläget:
- Det satsas för lite pengar på kommunaltrafiken på landsbygden.
- Miljöbilar är fortfarande svindyra.
Vad som däremot var ett bra drag var biltullarna i storstäderna - eller åtminstone att miljöbilarna inte drabbas av dem. Bor man i en storstad finns det, som sagt, alltid alternativ, förutsatt att inte SL går i andra tankar igen...


¹ http://www.aftonbladet.se/nyheter/article431461.ab
² http://www.facebook.com/group.php?gid=4836293298

RSS 2.0