Innebörden av siffran 42 (Meningen med livet)

Du har säkerligen undrat över just meningen med livet, om det finns någon och vad den kan vara. Där har du tur; det är just den frågan jag tänker behandla i det här kapitlet så spänn fast dig.

 

Allra först behöver vi några siffror att arbeta med:

Den allra första människan levde för ungefär 5 000 000 000 år sedan.

För cirka 2000 år sedan föddes Jesus

År 2012 tror Mayafolket att jorden ska gå under

År 1935 föddes Elvis Presley

1979 släpptes ”A Hitchhiker’s guide to the galaxy” i bokform

År 39 f. Kr. föddes den romerske poeten Marcus Annaeus Lucanus

 

Siffrorna vi har att arbeta med är alltså:      

5 000 000 000

2000

2012

1935

1979

39

 

Multiplicerar man 1935 med 1979 blir svaret 3 829 365

När vi senare dividerar 5 000 000 000 med svaret av additionen av 2000 och 2012 får vi svaret 1 246 261.

Svaret på det första talet dividerat med svaret genererat från det andra blir 3 vilket adderat med Lucanus’ födelsedatum genererar siffran 42.

 

Varför har jag då valt att använda just de siffrorna?

Det är ganska naturligt varför jag har utgått ifrån när människan allra först satte sin fot på jorden och eftersom jag har utgått från Kristendomen har jag använt Jesus Kristus födelse i beräkningarna.

Eftersom Mayafolket lyckades skapa en kalender som stämmer bättre än den gregorianska vi använder oss av i västvärlden har jag valt att inkludera deras mått i uträkningen.

Men det är nu det lite krångligare kommer: Varför Elvis, A hitchhiker’s guide to the galaxy och Lucanus?

Jo, namnet Elvis Presley är ett anagram av ”LIVE RYS SLEEP” där ordet ”RYS” är latin för ”och” – alltså är namnet Elvis Presley en sorts mall för livet i sig redan.

I boken “A Hitchhiker’s guide to the galaxy” nämns siffran 42 men inget svar redovisas.

Den sista siffran; 39 hänvisar till när den romerske poeten Lucanus föddes. Det mystiska är att ingen vet varför Lucanus har något som helst att göra med 42…

 

 

Vad betyder då 42 och varför är den så meningsfull för mänskligheten?

 

Det är faktiskt inte så svårt när man tänker på det. Svaret på frågan återfinns faktiskt i det svenska ordförrådet!

Låt oss omvandla siffrorna till bokstäver i alfabetet: 4 = D, 2 = B. Helt plötsligt står det inte 42 – det står DB, vad menas då med ”DB”?

Svaret är ganska uppenbart när man väl vet om det och du kan skatta dig lycklig som snart får reda på det.

42 = DB = Dö Bra.

Dö Bra. Att dö bra.

Hur dör man då bra? Genom att leva ett gott liv kan man unna sig att dö bra – meningen med livet är alltså att leva ett gott liv vilket kanske inte säger dig så mycket men som ändå ger dig en sorts tillfredsställelse över att inte längre vara ovetande om livets mening.

Grattis, du är nu berikad med ännu ett stycke fakta.


Kommentarer
Postat av: Karin

Jag har alltid trott att DB stod för någonting helt annat...

För övrigt håller jag faktiskt mer på two dice/to die-teorin, även fast din också verkar ruskigt genomtänkt och trolig!

2006-11-07 @ 01:02:49
Postat av: exordium

DB Kan ju i och för sig stå för "Det Bra" men inte i det här sammanhanget!

2006-11-07 @ 14:45:43
Postat av: Anna

DB: Adam har just bevisat att jag får göra precis vad jag vill med mitt liv utan att någon kan tycka något om det, så länge jag själv mår bra.
Dagens pluspoäng: Elvis-anagramet.

2006-11-07 @ 19:55:36
Postat av: exordium

-bockar och bugar-

Och du visste väl redan innan att du får göra hur du vill med ditt liv?

2006-11-07 @ 23:08:22
Postat av: Anna

Jo, visserligen. Men nu finns bevis. ^^

2006-11-08 @ 10:27:16
Postat av: Fez

Måste ge creds för denna post....wow..verkligen ^^

2006-11-10 @ 00:41:16
Postat av: exordium

Hell yeah!
Det är sant - ty dig till min religion.

2006-11-10 @ 13:49:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0