När man inte gör något

Alla vet hur det är.
Man har en miljard saker att göra och hälften av dem ska vara klara innan nästa vecka.
Träningar ska följas, läxor ska göras, människor ska träffas, bloggar ska skrivas...
Hur kan det komma sig att man aldrig gör det man företar sig? Vad gör man istället?
Det är det jag tänkte behandla i dagens smått försenade blogg:

Här är jag ett paradexempel. Jag har en hel del läxor som bör vara klara snarast möjligt.
Jag har även en roman som bör skrivas i dagligen.
Ett projektarbete är även fastetsat på schemat.
Men, istället för att sätta mig ned, fatta pennan och börja skriva på historiearbetet gör jag något annat.
Bland annat surfar jag runt på en och samma sida hela tiden, jag skriver till diverse löst folk på MSN och jag går ned för att se efter om kylen har påfyllts med det där jag omedvetet är fruktansvärt sugen på.
Jag tillåter mig själv inte göra något jag tycker om förrän jag har avslutat det som påbörjats. Om jag hade klarat av alla skolarbeten och fixat klart projektarbetet skulle mitt liv antagligen se väldigt annorlunda ut. Istället för att gå runt och vela hade jag antagligen gjort något som gör mig glad. Något jag i min nuvarande position inte ens kan tänka på.
   Idag kom dock min vändpunkt.
Jag kom hem efter ett avslutat LAN och kände mig som John Locke skulle beskriva det; Tabula Rasa. Jag var ett oskrivet blad som bara väntade på ett förhållningssätt.
Det blev att jag började skriva på det massiva historiearbetet (Alla som går i skolan vet att det inte är själva pluggandet som är jobbigt - bara att väl komma igång).
När jag väl hade skrivit fyra sidor bytte jag till romanen och skrev en sida på den. Och nu, avslutningsvis, vattnas bloggen (om än med tråkigt material).

Summan av trumman är alltså att man bör ta ut sig ordentligt om man vill börja om med sitt liv. Då menar jag inte att man går på en Thaiboxningsträning och ger järnet. Nej, det handlar om en både psykisk och fysisk påfrestning som kräver att du använder alla dina krafter.
Jämför det med ett kanna vatten och ett oändligt antal glas: Du kan bestämma dig för att ge varje glas en tolftedels deciliter och på så sätt hålla ut längre i längden, eller så fyller du de första glasen till bredden, tar slut och börjar om med en betydligt större kanna. (Detta kan mycket väl ha varit ett oförståeligt exempel).
Så, bestäm dig för om du vill ge mycket eller lite av dig själv när det stretar emot.

Okej, nu är bloggen till bredden fylld för den här gången.
Men snart börjar jag ju om igen. Vi ses då.

Kommentarer
Postat av: Peace

Det är inte tråkigt, det är sant! o.O

2007-04-13 @ 19:13:21
URL: http://flickaavporslin.blogg.se
Postat av: Fez

jag tror att jag kommer att börja gråta..>.<

2007-04-13 @ 20:52:58
Postat av: Exordium

Fez, glädjetårar är viktiga för oss alla :)

PaF, jag vet! Det är verkligen sant! It happens to everyone...

2007-04-13 @ 21:08:42
Postat av: R(b)obin

Vill man komma igång med skolarbete eller skrivande är ett hårt träningspass (och då snackar jag inte om att gå och flytta några vikter på ett gym, jag snackar om sparring, ren fighter träning eller något som ger en en nära döden upplevelse [t.ex. en promenad bland blommande björkar ;)]). Men som vanligt, bra skrivet (när romanen är färdigskriven vill jag ha en signatur i mitt ex).

Betyder det här att du tänker börja blogga varje fredag? :D

2007-04-13 @ 23:37:42
URL: http://rbobin.blogg.se
Postat av: Exordium

Robin, jag märkte att du aldrig avslutade din mening ^^
Men jag antar att det ska sluta i stil med "väldigt bra!"
Tack och javisst får du min skata i ditt ex ;)

2007-04-14 @ 03:47:46
Postat av: Exordium

Beträffande schemalagd uppdatering har jag inga kommentarer...

2007-04-14 @ 05:17:18
Postat av: Anna

En sådan träffsäker sanning du får ur dig! Precis sådär är det ju jämt.
Nu ska jag ta mig i kragen och göra något av allt det jag måste - tack för motivationen!
Kramaste

2007-04-14 @ 08:08:10
URL: http://oryx.blogg.se
Postat av: saken

Så detta betyder att du vill ha ett lan varje vecka innan läxdags eller varje dag? ^^

Robin, efter thaisparring/träning kommer jag hem fullständigt utmattad och kan endast laga mat och se på film/spela gitarr, läxläsning är lååångt borta.. det är den iof oftast för mig men ändå, orkar du sätta dig efter träning och mata dig igenom ett par uppgifter?

2007-04-14 @ 12:02:52
Postat av: Exordium

Anna, tacksåmycket! Jag har kragat mig själv litegrand också.

Sakis, klart vi kör på lan varje vecka!

2007-04-14 @ 14:12:02
Postat av: Nadine

Jag är farligt mycket på att du skall börja blogga varje fredag, helst klockan 14.37 om jag får bestämma.
Det blir härmed ditt ansvar att stänka en gnutta glädje efter en hel veckas slit i skolan, då man sätter sig utmattad som en gris vid datorn för att kolla in din blogg. Ursäkta om jag är otydlig, kan sammanfatta det kort; BLOGGA MER.

(och ett litet p.s: thaiboxning och liknande har skapats för att killar som misslyckats med sin coola image skall kunna gå till någonting 1-2 ggr i veckan, och sedan kunna skryta om det för att sakta få bättre självförtroende och kunna bygga upp en cool image igen. Men det är ju vad jag tkr..hrm. xD)

2007-04-14 @ 15:24:54
URL: http://nadde.bilddagboken.se
Postat av: Nadine

...ursäkta mitt påhoppande p.s men jag har nyss ätit kroketter.

2007-04-14 @ 15:26:10
URL: http://nadde.bilddagboken.se
Postat av: Exordium

Nadine, jag har tagit igen litegrand på bloggandet nu med hjälp av en uppföljarblogg. Skapad för en minut sedan! Nyheter från samhällets baksida!

Och beträffande thaiboxningen har du solklart rätt!

2007-04-14 @ 15:26:21
Postat av: Exordium

Nadine, det är acceptabelt. Vi vet alla vad kroketter gör med människor!

2007-04-14 @ 15:28:03
Postat av: R(b)obin

Nadine: Håller med dig. Judo däremot, där snackar vi grejer. Mer kramande, svettiga killar på golvet!
Saken: Läxor, går det äta dem? :D
Lite seriösare: Ja, jag kör gärna totalslut på mig innan jag gör mina läxor, så att jag inte orkar komma med några undanflykter...
Exy&Nadine: Om man ska förolämpa någon så väljer man inte en person som frivilligt tränar en sport där man lär sig skada folk (;
(och sen kan man ju tillägga innan jag blir lynchad att kampsport går ut på att undvika att bli skadad...)

2007-04-14 @ 23:41:29
URL: http://rbobin.blogg.se
Postat av: Exordium

Robin, ha i åtanke att hon precis hade förtärt kroketter.
Man väljer inte heller killen som är tre huvuden längre än alla andra heller o_O

2007-04-15 @ 03:58:03
Postat av: R(b)obin

Adam, varför inte? Han faller precis som alla andra, och ju längre desto lättare att få tag i en arm eller en hals :P *blodtörstig*
Nu ska jag tigga till mig ett par bilnycklar så jag kan träna.. annars kommer jag få abstinens.
Och sen ska jag börja med skolarbete.

2007-04-16 @ 18:27:34
URL: http://rbobin.blogg.se
Postat av: Exordium

Robin, men när han har fallit så hämtar han yxor! Han jobbar så, det är inget vi kan göra åt saken...

2007-04-16 @ 23:57:56
Postat av: Nadine

Robin, kroketter...kroketter!

2007-04-17 @ 20:46:21
Postat av: Psy

Good to have ye back matey!

2007-04-26 @ 21:11:43
URL: http://psy.blogg.se/
Postat av: Exordium

yarr

2007-04-27 @ 17:04:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0