Shio - en bortglömd historia

Det är inte vanligt att uppdatera bloggen två dagar i rad men detta är inte heller en vanlig nyhet.
På Carlsbergs hemsida står många drycker listade. Bland annat 7Up, Ramlösa, Schweppes och Pommac.
Nu råkar det vara så att jag, under en konversation med min kära kusin får för mig att avsluta med frasen "fré på jor'n".
Plötsligt slår det mig: Var det inte just den exakta frasen en man i en reklam för en vätska yttrade? Vad hette nu denna dryck som tyckts ha glömts bort?
Jag gör ett vist val och kontaktar min bror. Det visar sig att han sitter inne på mer information och han bifogar även en länk till Carlsbergs hemsida. Det verkar vara så att informationen är väl innästlad i hemsidan då man måste ta sig förbi en rad hinder. Carlsbergs hemsida ser ut som sådan:
image25

Väl där måste man klicka på Mediaservice - Arkivet - 2002/2003 och leta upp rätt länk. Den är väl gömd mellan Schweppes Cranberry och en reklam för att Carlsbergs bryggerier ska hålla sommaröppet.
"Shio Äpple/Lime - en "smalare" läsk" står det där.
När man klickar på länken förväntar man sig naturligtvis ett paradis av Shiosar som springer runt och leker tafatt och skrattar ikapp. Istället möts man av en avgränsande vägg. En halv sidas text och en liten bild samt produktansvarige.
Naturligtvis ställer man sig frågan - vart är Shio?
Jag försökte nå min påläste bror angående saken men han visade sig vara bortrest på främmande ort. Jag möttes av texten "AutoMessage: Match mor FBK i karlstad".
Jag fick helt enkelt klara mig utan professor.
När jag söker efter "Shio +Carlsberg" på Google kommer endast fyra väsentliga bilder upp: En på Jordgubb/Citron och tre stycken på Äpple/Lime.
Jag erinrar mig om fler smaker. Bland annat en med vattenmelon. Jag har dock inga säkra källor som stödjer min tes men du får själv skapa din egen uppfattning.
Varför lade man då ned projekt: Shio? Fungerade inte den pacifistiska reklamen på vårat alltmer krigslyriska samhälle? Låg inte namnet bra nog i munnen? Ville man hellre satsa helhjärtat på Ramlösa (som för övrigt felaktigt uttalas med långt A av vissa)? Drack ingen Shio?
Jag drack Shio. Jag tycker fortfarande om namnet. Jag tyckte om reklamen.
Ge tillbaka folket sin Shio, Carlsberg!

image27image26
Shio Äpple/Lime - Shio Jordgubb/Citron

Kommentarer
Postat av: Nadine

Av någon konstig anledning så är det ditt ovetande om att din bror inte är kvar i huset längre som skrämmer mig mest.. inte ditt entusiastiska sökande efter en reklamvideo om någon dryck ingen kommer ihåg.

2007-04-14 @ 15:33:43
URL: http://nadde.bilddagboken.se
Postat av: Exordium

Alla minns vi den, Nadine. Alla minns vi den...
Seek deep within your heart.

Hur ska jag kunna hålla koll på honom samtidigt som jag söker efter den heliga graal förresten? Han är ett verktyg bara.

2007-04-14 @ 15:36:40
Postat av: Robin

Orka hålla koll på syskonen.

Man skulle kunna skicka ett mail till carlsbergs pressansvariga och fråga om man skulle kunna få en version av reklamfilmen för ett "medieprojekt" om reklam i skolan... :D
Fast det är nästan fusk...

2007-04-14 @ 17:34:28
URL: http://rbobin.blogg.se
Postat av: Exordium

Det borde man faktiskt, Robin! Jag tror att jag ska göra det. Tack för den briljanta planen!

2007-04-14 @ 17:56:28
Postat av: Nadine

Nu skulle man kunna tro att jag kommer med en stygg kritik mot alla de WoW-skadade killarna i åldrarna 12-23, där skadan yttrar sig genom att stänga av hela den biten i människokroppen som skall reagera på rörelse och ljud i omgivningen.. men det gör jag inte. Jag lämnar det där!


2007-04-14 @ 18:56:13
URL: http://nadde.bilddagboken.se
Postat av: Påf

Räknas WoW-skadade tjejer in i det också? Jag vet aldrig var min familj är. Eller nu iofs O__O
Jag kommer faktiskt inte ihåg Shio alls. Fast mitt minne är ju inte alltid det bästa.

2007-04-14 @ 23:11:23
URL: http://flickaavporslin.blogg.se
Postat av: Exordium

Tack, Nadine. Jag ber juryn att åtsidolägga Nadines vittnesmål.

Påfsi, SHIO var ju den där jättehäftiga drycken som gjordes för typ 8 år sedan. Jättegod var den verkligen. Det var det enda halvvattnet jag drack!

2007-04-15 @ 03:29:17
Postat av: Anna

Shio, det minns jag! Jag minns också en melonvariant, tror jag.

2007-04-15 @ 10:27:22
URL: http://oryx.blogg.se
Postat av: Nadine

WoW-skadade tjejer räknas också, men eftersom jag anser att kvinnan är det smartaste könet så vill jag inte smutskasta det genom att förknippa de med WoW.
Erhm... :D

2007-04-15 @ 11:27:40
Postat av: R(b)obin

Jag tror aldrig jag druckit Shio, men jag har ett vagt minne av att ha sett den i butik. Däremot tror jag att det är som du skriver, de gav upp den och satsade på att göra Ramlösa (med långt a :D) till den nya Shion.

2007-04-15 @ 11:41:48
URL: http://rbobin.blogg.se
Postat av: Exordium

Anna, vi borde gräva djupare i det här. För jag har även för mig att melonvarianten var god!

Robin, jag har aldrig hört talas om någon Ramlösa med långt A. Är det en ny dryck? ^^

2007-04-15 @ 13:47:10
Postat av: Anna

Ramlösa uttalas med långt A.

Det läskiga är att jag inte märkte att Shio var borta förrän i vintras när en tjej i min klass påpekade det. *seg* :D

2007-04-15 @ 18:24:27
URL: http://oryx.blogg.se
Postat av: Exordium

Anna, det trodde jag inte om dig!
Uttalar du "samtidigt" med långt A också?
Platsen heter Ramlösa med kort A. Det är människan som namngav staden som har rätt!

2007-04-15 @ 19:07:16
Postat av: Anna

Säger du kram med kort A?
Okej då, dåligt.. men du, jag är västgöte, right?

2007-04-16 @ 17:16:18
URL: http://oryx.blogg.se
Postat av: R(b)obin

Ramlösa ligger i skåne. Finns inga korta vokaler i skånska, bara "aäeäuuu" :D

2007-04-16 @ 18:24:50
URL: http://rbobin.blogg.se
Postat av: Exordium

Anna, thou shalt not argue!
Inte när jag vet att jag har rätt.
That goes to you too, Robinzor!

2007-04-16 @ 23:59:17
Postat av: R(b)obin

Det här skäms jag för att säga, men vem bor närmast skåne? Vem borde veta mest om det skånska, räliga mälet?

:P

2007-04-17 @ 08:31:43
URL: http://rbobin.blogg.se
Postat av: Exordium

Skånskan i största allmänhet vet jag inte mycket om.
Men Ramlösa. Det är ett hopplöst fall för långt a-sägarna.

2007-04-17 @ 15:29:33
Postat av: Anna

Men jag är inte helt och hållet en svikare. Jag säger Kex, och inte något sketet göteborgst SCHex i alla fall. Så det så. *humpf*

2007-04-17 @ 18:30:07
URL: http://oryx.blogg.se
Postat av: R(b)obin

Anna, men det heter ju kex med k. Schex låter som något alkoliserat slödrande :D

Adam, det är inget du ska sörja... skånska är i allmänhet inget vackert läte (räligt = fult, mäle = ljud).

Jag vet inte om jag vågar skämta om att Loka (med kort o) är godare än Ramlösa XD

2007-04-17 @ 22:32:36
URL: http://rbobin.blogg.se
Postat av: Exordium

Robin, loca ^^ español!
Jag är van vid värmländskan och det är inte heller direkt världens vackraste dialekt.

2007-04-18 @ 07:37:46
Postat av: R(b)obin

Mä värmläenska lauter intä soum do slae ihjäl ein katt.

Med gröt i munnen :D

2007-04-18 @ 07:51:29
URL: http://rbobin.blogg.se
Postat av: Anna

Värmlännska ä la änna sketgölligt, jämmför bara mä jötteboschkan. ^^

2007-04-18 @ 18:51:52
URL: http://oryx.blogg.se
Postat av: Exordium

värmlännsk ä itna å ha, rä. dä bli som di kallärt; dret av heel språkä.

2007-04-18 @ 20:28:55
Postat av: R(b)obin

Jag ha vissa problem med att förstå värmländska... kan vara att jag kör på "emil i lönneberga" småländska när jag försöker läsa det :P

2007-04-18 @ 21:29:51
URL: http://rbobin.blogg.se
Postat av: Exordium

Kör på Bengt Alsterlindiska ;P

2007-04-19 @ 16:38:36
Postat av: R(b)obin

Förresten, har du fått nått svar från Carlsberg ännu? :D

2007-04-20 @ 16:27:33
URL: http://rbobin.blogg.se
Postat av: Anna

Kexy - jag diskuterade dialekter igår med lite folk, och jag tänkte att du ville ha bekräftelse - de gillade inte värmländska. Den blev nog till och med utsedd till den fulaste i Sverige, det var bara jag som tyckte att den var gó. Så då vinner du väl..

2007-04-21 @ 06:58:56
URL: http://oryx.blogg.se
Postat av: Psy

Jag minns Shio. Den finns där, där på någon plats i en tid långt borta. Som bakom en oputsad, igengrodd fönsterruta till en plats tillsammans med flera andra reklamfenomen min dåtida personlighet aldrig fångat upp. Jag var en annan person då, det var en annan tidsålder. Jag prövade aldrig Shio...

2007-04-26 @ 21:17:29
URL: http://psy.blogg.se/
Postat av: Exordium

Anna, det är ju givet! Du har väl sett den nya halebopreklamen? Killen i slutet... -sigh-
Psy, Jag är ledsen att jag inte sparade en. Om jag hade vetat vad som komma skulle hade jag köpt upp hela lagret och ransonerat ut dem.
Ett hett tips är annars 7up nu. Hur länge håller den...

2007-04-27 @ 07:26:51
Postat av: R(b)obin

Ingen rör min 7up. Alternativt att jag går över till freeways lemon-nånting, som är riktigt juste :P
Ska vi ha en tävling i fula dialekter måste jag träna upp min göingska.

2007-05-04 @ 16:05:28
URL: http://rbobin.blogg.se
Postat av: NADINE

VÄRMLÄNDSKA ÄR DEN FINASTE DIALEKTEN, SLUT PÅ DISKUSSIONEN! :|

2007-05-17 @ 18:06:59
Postat av: Omar

Ja jävlar... Shio, det förknippar jag med tält på Gotland. Och att etikettens insida hade en fin bild på frukterna som drycken påstods innehålla. Jag minns särskilt persikosmaken.
Ja jävlar, det var tider det.

2007-10-24 @ 00:32:31
Postat av: Exordium

Omar, det har du rätt i! Insidan var också utsmyckad (eller "insmyckad" kanske?)

2007-12-05 @ 09:05:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0