Glassfronten, något nytt

Ja, som de flesta redan vet sommarjobbar jag i en glasskiosk utanför Kungsträdgården i Stockholm.
Där har jag märkt av att det endast finns ett fåtal olika glassköparpersoner.
Jag tänkte lista dem.
Är det... det är okej, va? Ingen som känner sig träffad eller så... Bra.

Slappisen är ett flockdjur. Hen¹ är oftast i sällskap av tre eller fler vänner och har byggt upp en image som spontan och oseriös. Slappisen mumlar, betalar antingen med en 500-lapp eller lånar pengar av vännerna, då lovandes dem att de får tillbaka dem på Mickes fest på fredag.
Slappisen beställer: Två kulor i en våffla. Smakerna spelar ingen roll.

Businessmänniskan pratar i telefon och kan sträcka sig till att vända bort mikrofonen från munnen och peka på något. Businessmänniskan är oftast en kvinna med strama kontorskläder och moderna glasögon.
Hen betalar med en 500-lapp och bryr sig inte om att få rätt växel tillbaka.
Businessmänniskan beställer: En Piggelin eller en Magnum Colombia

Ryssen är fruktad av glassjobbarna. Hen tar minst fem minuter på sig att syna smakerna, pratar alltid med sina vänner istället för att beställa, bryr sig inte om att det står 20 personer bakom i kön, pratar ingen engelska, betalar med euro, har lila hår och kan inte räkna.
Ryssen beställer: Tre kulor pistage i en våffla eller Tre kulor romrussin i en våffla.

Spanjoren/-skan går före i kön. Hen har alltid ett släp av minst 15 släktingar. I varje sällskap finns det en spanjor som pratar engelska (dvs: kan säga "thank you" och "three").
Spanjoren ändrar sig hela tiden och blir oftast sur om man inte förstår spanska. Hen ser inte glassarna och undrar frustrerat hur man ska veta vad man ska ha.
Spanjoren beställer: Tre piggelin, Sex Magnum Mandel, Fyra strutar med två kulor i varje, Två Calippo Lime/Citron, Två påsar chips, Sex munkar, Två flaskor vatten, Tre flaskor vatten till, Fem flaskor vatten till, Sexton koppar kaffe (två med mjölk, en utan mjölk men med socker, Nio utan socker men med mjölk och extra mycket kaffepulver, tre espresso med mjölk, en cappuchino med extra mjölk utan socker)

Hej-jag-söker-uppmärksamhet är konstig men skiljer sig inte så jättemycket från resten, trots att hen vill det.
Personen försöker uppträda konstigt och ler oftast och kommer tillbaka och köper flera gånger. "Jag måste väl vara din jobbigaste kund, va?"
När man svarar nekande bler personen nästan ledsen.
Hej-jag-söker-uppmärksamhet beställer: tre flaskor vatten trots att man får två för 20:- och 4 för 40:- (3 för 35:-), två stycken munkar (trots att man får tre för 25:- (två för 20:-) och en glass med en halv kula pistage och en halv vanilj trots att man inte får det. Personen kommer även tillbaka minst tre gånger och frågar efter servetter, sugrör, vägbeskrivningar, muggar, vatten, mjölk, korv med bröd, zeppelinare...

Perfecto gör den ultimata beställningen. Den vet att det är jobbigt att skopa glass en hel dag och beställer därför inte det. Personen har jämna pengar i sedlar eftersom hen vet att vi inte vill ha för mycket mynt. Perfecto ler och ser en i ögonen när hon/han gör beställningen (och gör hela beställningen på en gång så att man inte behöver gå flera gånger).
Perfecto beställer: Två flaskor vatten och två Magnum Classic.

Wannabestammisen kommer två dagar i rad och beställer (förmodar jag) samma sak båda dagarna.
Personen skrattar och säger humoröst att hen borde få rabatt eftersom det är minst tusende gången hen är där.
Personen låtsas även känna en och pratar om kiosken med en på ett nervöst sätt. "jaså, nu har ni flyttat den lite, ja"
Wannabestammisen beställer: "Samma sak som igår, om du minns, haha"

Byggjobbaren kommer varje dag, är lugn och avslappnad, schysst, och pratar med en om vardagliga saker.
Personen kommer med konstruktiv kritik och ändrar gärna saker som står lite snett och så. Byggjobbaren är en bra kund och borde, i mina ögon, få rabatt.
Byggjobbaren beställer: (morgon) en kaffe. (eftermiddag) en bägare med tre kulor.

Lars Winnerbäck kom en gång. Han skrattade och ville dela glass med sin son. Sonen nekade honom det.
Han undrade om det var trångt när jag berättade att jag stod längst fram på Peace&Love.
Lars Winnerbäck beställer: En bägare med två kulor jordgubb och choklad åt sin son och en bägare vanilj och jordgubb åt sig själv.



Ge mig semester...




¹Han+Hon=Hen

Kommentarer
Postat av: saken

glasskillen med tiptoptröjan^^, hehe. Kom Lasse? Varför förgifta du honom inte?

2007-08-20 @ 18:18:42
Postat av: Exordium

För att jag nästan gifte mig med honom.

2007-08-20 @ 19:30:32
Postat av: Nadine

idag är en sån här dag jag helst vill gräva ner mig själv i en hög med gödsel och gråta mig till döds pga. mitt misslyckade liv, så läser jag din blogg, och på något vänster så kommer livslusten tillbaka... du är kul!... ;)

2007-08-22 @ 18:39:11
Postat av: Exordium

Nejmen.
*klapa katen*

2007-08-24 @ 22:22:08
Postat av: Anna

Glasskungens memoarer. ;O

2007-08-27 @ 21:24:54
URL: http://oryx.blogg.se
Postat av: Anonym

det här var rätt underhållade!

2007-10-05 @ 10:11:10
Postat av: Exordium

Tack du!

2007-10-23 @ 01:30:35
Postat av: Björn

Trots åldern på inlägget, underbart. Börja blogga ordentligt igen Adam!

2008-02-13 @ 13:46:41
URL: http://edgren.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0