Sjukhusmat

Sjukhusmat
Ser det inte frestande ut? Kassler med potatis och morotsröra


Alla som har varit på sjukhus kan hålla med mig när jag säger att maten inte är något vidare.
Vi har alla någon gång råkat på en riktig pungspark på restaurang eller hemma hos någon. Jag snackar friterade fläskbollar med pulvriserat mos eller vattenkaffe och sågspånskaka - tänk att leva en hel vecka på sådan mat! Eller varför inte ett halvår?
Vad är vitsen? Handlar inte sjukhus om att man ska bli bättre och krya på sig så att man kan åka hem så fort som möjligt? Varför serverar man då oaptitlig mat som får folk att återupptäcka anledningen till sjukhusbesöket? Är det för att påminna folk om den alltför dyra cafeterian? Är det för att allt färre blir sjuka och personalen är såpass kelsjuk att de behöver hålla sig fast vid de få som befinner sig där? Eller räcker budgeten helt enkelt inte till?

Visst, sjukhusen ska ha cudos för all bra personal och alla häftiga maskiner men vore jag Hans Wiklund och sjukhusen Terminator II skulle jag ge den en 8/10. Alla snygga stunts och tuffa bakgrundsintriger finns där men det är något som saknas - man har inte tänkt på varken kulisserna eller några one-liners.
Nils-Petter skulle sätta sig emot och påstå att det inte är alla som kan äta kryddad, välregisserad mat eftersom de kan vara allergiska eller inlagda för magen eller något men varför inte då erbjuda ett sortiment av kryddor och hasta la vista, babys så man får piffa till vardagen och maten lite som man själv vill?

Jag har valt att gräva djupare i ämnen (surprise, surprise)!
Jag kontaktade sjukhuschefen för Sahlgrenska i Göteborg för en fråga:

Jag: Hej, är det sjukhuschefen för Sahlgrenska jag pratar med?
Han: Ja! Hej! Glenn heter jag!
Jag: Hej du! Jag råkar ha en fråga här, gällande sjukhusmaten ni serv...*klick*

Jag fick inget svar från Glenn i Göteborg men jag antar att han var upptagen med en pråm eller något så jag bestämde mig för att höra med direktören för Astrid Lindgrens barnsjukhus i Stockholm.

Jag: Hej! Har jag kommit rätt? Jag söker direktören för Astrid Lindgrens barnsjukhus.
Hon: Ja, det är Astrid.
Jag: Hej, Astrid! Det råkar vara så att jag har en fråga.
Astrid: Shoot.
Jag: Jo, det har varit en del klagomål på sjukhusmaten i största allmänhet. Har ni några kommentarer?
Astrid: Nej, nej, nej. Jag vill inte uttala mig. Tack. Jag tycker att det räcker här. Adjö.

En ytterst kryptisk konversation med Astrid också. Men jag ger inte upp så lätt!
Under några veckor bombarderades Uppsala Sjukhus med mail angående den ack så viktiga frågan men svaren uteblev, även Kristinehamns Sjukhus och det stora sjukhuset i Lund visade sig vara onåbara.
I sann Aschberganda begav jag mig till Sahlgrenska där allt en gång började för att möta Glenn öga mot öga. Jag synade länge hans dagliga rutiner och visste att exakt klockan 11.04.36 beger han sig varje dag till det lilla motellet i utkanten av staden för att smygrensa.
Jag mötte en skärrad Glenn i dörruppgången och konfronterade honom direkt! "Varför så mycket hemlighetsmakeri angående sjukhusmatfrågan?!"
Han blev knäpptyst och förblev så under en lång stund. Han sträckte sig snabbt efter något i bröstfickan men jag slog det snabbt ur hans vänsterhand. Han föll då ned på knä och på golvet invid badrumsdörren låg en vit tablett med en döskalle på.
Jag lyfte upp honom och satte honom på sängen. Han grät.
Jag frågade vad allt handlar om men han sa att han inte kunde berätta. Det var för stort, sa han.
Efter några timmars intensiv utfrågning kom det så fram:

Jag: Jag är din enda räddning. Du kan lita på mig. Berätta för mig vad som försiggår.
Glenn: De...de.. de kommer hitta mig.
Jag: Du är säker här, Glenn. Rensa lite, det hjälper.
Glenn: Det är sjukvårdsministern. Ylva, heter hon. Hon tillåter oss inte.
Jag: Hon kommer inget märka. Berätta nu.
Glenn: Regeringen vet inget om den dåliga sjukhusmaten. När någon från Riksdagen måste läggas in byts all sjukhusmat ut mot förstklassig för att få dem att tro att det är det pengarna läggs på. I själva verket går mestadelen rakt i hennes ficka. Hon tjänar miljoner på det här. Ständigt nya bidrag från Regeringen som inte når sitt rätta mål.
Jag: Vilken sensationell nyhet!
Glenn: Du måste hålla tyst om det här! Hon har spioner... Överallt...

Det var det sista jag hörde av Glenn innan han svalde sin egen tunga.
Men jag tänker inte vara tyst! Jag tänker inte slås ned av Ylvas hot! Internet är fritt! Hon kommer aldrig komma åt ...

Kommentarer
Postat av: R(b)obin

Men, sjukhusmaten i Sverige, iallafall i mitt län, är riktigt schysst.

2007-02-06 @ 17:15:54
URL: http://rbobin.blogg.se/
Postat av: Anonym

alla heter glenn i göteborg va det ja. din vackra reportageliknande slash gp-artikel övergick ungefär vid halva, till något mer dramatiskt som en slags het novell. spännande, oväntat, dramatiskt. :D

2007-02-06 @ 17:17:46
Postat av: det trogna fanet

bra där att robin var 2 minuter snabbare än mig på att kommentera.

2007-02-06 @ 17:18:49
Postat av: Jag

Du är så bra ;) Haha. Jag har aldrig ätit sjukhusmat iaf (nu höll jag nästan på att särskriva det >__

2007-02-06 @ 18:30:59
URL: http://flickaavporslin.blogg.se
Postat av: Jag

__

2007-02-06 @ 18:31:45
URL: http://flickaavporslin.blogg.se
Postat av: bärj

hahahaha!

2007-02-06 @ 19:06:08
URL: http://baerj.bilddagboken.se
Postat av: Anna

Vad har du gjort mot Glenn? Förstår du inte vad du har ställt till med? o_O
Cheers, vännen, bra jobbat. ^^

2007-02-06 @ 20:29:31
URL: http://oryx.blogg.se
Postat av: Exordium

Hah, tack för kommentarerna och Glenn mår bara bra. Han har tvångsinskrivits på ett behandlingshem.

2007-02-06 @ 23:11:34
Postat av: Physalis

Tvångsinskrivning på ett behandlingshem känns som en lite udda behandlingsmetod för en svald tunga, men jag gissar på att det också är Ylvas förtjänst? ^^

2007-02-16 @ 18:56:49
URL: http://ceterae.blogg.se
Postat av: Exordium

Han sväljer sin tunga regelbundet nu. Jämna helger. Det är jättjobbigt ;P

2007-02-17 @ 00:20:32
Postat av: Anonym

är det tillräckligt inspirerande för dig att fortsätta blogga om jag skriver en rad här? :D

2007-02-21 @ 21:53:33
Postat av: Exordium

Beror på vem det är o_O

2007-02-22 @ 00:35:23
Postat av: NADINE WIKLUND

morr och fräs, mi ofcåårzie.

2007-02-22 @ 16:10:06
Postat av: china sourcing consultant

get the best china partnership around


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0