Särskrivningar

Jag tänkte döpa stycket till "Sär skrivningar" först men det skar i mina ögon så det fick stå skrivet så som det ska stå skrivet.

Det här är ett mycket känsligt ämne så jag är rädd att jag måste be om alla Särskrivares uppmärksamhet.
  • Ni är inte ensamma.
  • Det är ingen kronisk sjukdom.
  • Ni kommer inte att bli dömda i detta avsnitt.
  • Ni är inte mindre värda än någon annan.
Med det sagt förklarar jag samtalet öppnat!
Jag ska föra en dialog med mig själv, eftersom ingen annan anmälde sig som frivillig, och reflektera över den ovan nämnda åkomman.
Låt mig få be att presentera talarna ? och !

? - Tack! Det är en stor ära att få vara här!
! - Tack så mycket! Jag hoppas att vi ska få ut mycket av den här diskussionen.

? - Diskussionen? Stavas det inte Diskus sionen?
! - Nej men det är ett vanligt fel du gör. Man tycker att det ser fel ut att skriva ihop vissa ord såsom lagerarbetare, hästskötare, tillsammans, grovjobb, missanpassad, förlorad, bänkpress, med mera.
Jag har faktiskt ett knep för att underlätta språket för dig och alla andra särskrivare där ute: Det är fler ord som skrivs ihop än som skrivs isär i det svenska språket så anta alltid att ordet ska skrivas ihop om du är osäker - detta kommer att resultera i betydligt färre fel.

? - Men i engelskan så...
! - Det är i engelskan, det. Ser du många engelska flaggor vid Statshuset?
? - Nej, jag gör väl inte det.
! - Tänkte inte det heller. I England har man ett annat system, där särskrivs i princip allt! (washing machine, stockroom worker, cost unit, m.m.) Befinner du dig i en situation som kräver att du skriver på engelska så har jag ett enkelt knep: Glöm bort mitt föregående knep och gör precis tvärtom! Ytterst få ord skrivs ihop i det engelska språket.

? - är det inte Engelska med stort E?
! - Nej.

? - Hur ska jag avvänja mig från särskrivandet?
! - Jag har faktiskt, tro det eller ej, ett knep!
  1. Läs Ave Maria 100 gånger.
  2. Läs igenom Nationalencyklopedin en gång.
  3. Använd ett ord som till exempel "särskrivning" som skriftlig mantra1.
  4. Låt Microsoft Word kontrollera stavningen åt dig - slå dig själv för varje fel du har.
  5. Intala dig själv att "det är bara tyska läderbögar som särskriver"
Följer du ovanstående lista slaviskt kommer dina problem snart vara ur världen!

? - Jag ska sluta särskriva!
! - Remember, kids; stay in school!

Tack så mycket ? och ! för att ni ville komma och undervisa i ämnet Särskrivningar!
Jag hoppas innerligt att ni som följde debatten har lärt er en värdefull läxa för trots allt hamnar Särskrivare på den sjunde nivån av Dante Alighieris helvetesbeskrivning.


1Du ska alltså ofta skriva frasen för dig själv för att till slut kunna den utantill


Kommentarer
Postat av: Psy

Oj, en kampanj mot särskrivare var nästan länge sedan jag såg sist. Sedan skrivihop.nu lade ner så blev det nästan lite lugnt kring särskrivarna, även fast de fortfarande finns därute och frodas som mördarsniglar i ett grönsaksland. Din lösning tycks inte lika drastisk som min i alla fall. (Peters lösning går ut på att utrota det engelska språket såväl som alla spår efter det i en tioårsplan. Han har inte börjat utföra planen än då han upptäckt att det faktiskt skulle kunna finnas brister/oönskade sideffekter med planen...)

2007-01-16 @ 12:30:29
URL: http://psy.blogg.se/
Postat av: Exordium

Haha. Typ att engelsmännen kanske skulle ha något emot det? :D
Men jag är på alla idéer så vi kan bolla lite och komma fram till en gemensam lösning.

2007-01-16 @ 16:05:57
Postat av: Psy

Ja, joo. Engelsmännen skulle nog inte inse storheten i det hela. Lite tveksamt hur man skulle kunna få alla svenskar som kan engelska att bara lägga undan den kunskapen dessutom. Sen skulle man nog behöva omstrukturera en hel del litteratur. Det skulle vara ett stort projekt, och i slutändan skulle nog svenska stå som huvudspråk för att utrota alla andra tänkvärda hot mot språket. Och när man väl kommit till en sådan nivå i argumentationen så har förslaget en tendens att låta en smula... Nationalistiskt. Utrotning kanske inte är den bästa långsiktiga lösningen när man tänker på att språkets uveckling ofta har dominerats av utländska låneord dessutom. Kanske inte så bra att hämma det man försöker skydda.

Nåväl, tillsammans får vi som sagt hitta på någon överväldigande lösning till det här oroväckande problemet. Vi kan kasta apelsiner på särskrivarna? Om inte annat så är det roligt...

2007-01-16 @ 17:07:45
URL: http://psy.blogg.se/
Postat av: R(b)obin

Slyradios "Mastering Swedish" hade ett bra exempel på det här:
Han köpte en gift orm (He bought a married snake)
Han köpte en giftorm (He bougt a poisinuos snake)

Min lösning på problemet: Jag skriver och ni rättar :D

2007-01-16 @ 17:18:17
URL: http://rbobin.blogg.se/
Postat av: Poff

Så sant som det är sagt. Att du kommer på allt :P

2007-01-16 @ 17:46:26
URL: http://flickaavporslin.blogg.se
Postat av: Anna

Död åt särskrivningen! Det finns knappast något som irriterar mig mer när jag läser vad folk skriver, utom möjligen när någon skriver hans/hennes istället för sin.
Angående Psys lösning så gillar jag den, men håller med om att den kan bli aningen komplicerad att genomföra.

2007-01-16 @ 19:29:09
URL: http://oryx.blogg.se
Postat av: Exordium

Det var jobbigt att säga "Psys" ^^
Men ja, vi är enade! We shalt strike down with great vengance and furious anger!

2007-01-16 @ 19:44:14
Postat av: Psy

Om det var jobbigt att säga "Psys", försök då säga "Psysisysyspsysyis", bara för att. Helst snabbt. Och ja, enade ska vi segra! Vi kan bilda en tankesmedja för att lösa det här outhärdliga problemet! Och tills problemet är löst röstar jag för att vi fördriver tiden med att kasta apelsiner på särskrivarna :)

2007-01-16 @ 20:01:33
URL: http://psy.blogg.se/
Postat av: Anna

"Psysisysyspsysyis", det brukar jag ju sitta och öva mig på att säga på kvällarna. ^^

2007-01-16 @ 20:22:48
URL: http://oryx.blogg.se
Postat av: saken

haha kan du inte fixa en stödgrupp åt oss sär skrivare. Det kanske skulle underlätta då det antagligen inte är genetiskt (men vem vet?).
Jag tänkte till Annas inlägg där om hans/hennes istället för sin, här i värmland säger vi nämligen hanses. Vad säger du om det? ^^
En riktigt annorlunda dialekt, svår att lära sig, omöjlig att bemästra.

2007-01-16 @ 20:53:40
Postat av: Anna

saken - en sak är säker, och det är inte du. ;)
Är det inte så att den är omöjlig att göra sig av med när man väl kan också?

2007-01-16 @ 21:50:23
URL: http://oryx.blogg.se
Postat av: saken

mjo, det kan den nog vara. Svårt att börja säga hela ord efter att man har "kapat" dem tiden man levde i värmland.
Måste säga att Exordium börjar bli duktig på att efterlikna den, hoppas den fastnar så man får sig ett gott skratt varje gång man ser (ja hör menar jag) honom.

2007-01-16 @ 23:47:51
Postat av: nadine

det enda som rörde sig i mitt huvud när jag läste detta (förutom den luft som cirkulerar och mitt skratt) var hur mycket en rektor skulle betala för att få använda detta som ett enastående läromedel i alla klasser.

2007-01-17 @ 16:28:30
Postat av: nadine

på vissa delar av tjörn säger man också hanses. alla hatar tjörn.

2007-01-17 @ 16:29:23
Postat av: Anna

Alla hatar sannerligen öön Tjöön, inklusive alla som bor där. ^^

2007-01-18 @ 20:20:09
URL: http://oryx.blogg.se
Postat av: Anonym

exakt, men däremot så älskar alla stenungsund.

2007-01-18 @ 23:09:01
Postat av: Exordium

Anna,
hatar man även alla som bor där eller hatar alla som bor där ön? :O

2007-01-18 @ 23:25:52
Postat av: Anna

Um, alla hatar ön, tänkte jag mest. ^^
Det sägs att de som bor där bara gör tre saker, men jag vill inte skända din blogg ens med grundade fördomar är jag rädd. :D

2007-01-19 @ 19:23:54
URL: http://oryx.blogg.se
Postat av: saken

utom den att alla hatar Tjöörn ^^

2007-01-19 @ 22:37:39
Postat av: nadine

man hatar alla som bor där också. dom luktar fisk

2007-01-22 @ 00:24:05
Postat av: Fez

Jorå, så'att höss äre med tocken jävla sär skrivarna?? De borde int' finnes på denna jord...själv tror ja att de kommer frå underjorda sörru. Så'att...farliga grejer...aa..

2007-01-27 @ 03:08:20
Postat av: Exordium

aaaru, jävvlär! Dä ä att tôcka dret i môsa, re. Flötpôôs.

2007-01-27 @ 12:20:58
Postat av: R(b)obin

"för trots allt hamnar Särskrivare på den sjunde nivån av Dantes alighieri."

Dante hette Alighieri i efternamn, och då det är ett egennamn ska det inledas med versal begynnelsebokstav. Lägg märken till att det inte är ett vanligt substantiv. Detta leder till att din sista mening blir grammatiskt inkorrekt. Hade du däremot valt att utelämna "av Dantes alighieri" eller bytte ut "alighieri" mot "helvete", hade den däremot varit fullkomligt acceptabel, bortsett från att den placerar undertecknat lite för långt ner i helvetet för att jag ska vara riktigt bekväm med det .

(försöker du slå ihjäl skadedjuren så biter de tillbaka (; )

2007-01-27 @ 16:54:03
URL: http://rbobin.blogg.se/
Postat av: Exordium

Oh noes! Jag har blivit felinformerad! Tack Robin! I shalt correct my mistake.

2007-01-27 @ 17:49:00
Postat av: R(b)obin

Varsågod. (jag hade ingen aning innan, men saol, google och wikipedia är mina vänner så ^^)

2007-01-27 @ 18:06:54
URL: http://rbobin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0