Om att ge tillbaka med samma mynt

Jaha, så nu kommer Saddam hängas och ja, jag har naturligtvis en åsikt om det också.
Hängas. Som om vi levde på 1500-talet, som om vi levde under Vilda Western, som om vi levde i Texas.
Fast det är ju trots allt inte vi som lever så, det är de. En klar och tydlig gräns där, ja: Väst mot öst.
Om EU nu kan uttrycka åsikter och agera mot Nordkorea, mot Israel och med USA, varför inte mot dödsstraff? Jag är glad att han fått sitt straff men jag är inte glad över innebörden, jag är inte heller så överväldigad över att han inte ens har blivit dömd för allt men ändå fått dödsstraff - vad kan han dömas till i resterande fall då? Ett till dödsstraff?
Jag är ganska sned just nu, det är därför det hoppas och har sig.

"Om att  ge tillbaka med samma mynt" heter det ja. Mördar man blir man mördad, varför blir man då inte rånad om man rånar eller misshandlad om man misshandlar? Det kan verka lite klyschigt att ifrågasätta detta men jag behöver konkret fakta varför det är bättre att människan dör istället för att denne hålls inlåst på livstid, riktig livstid. Någon kan ju komma och frita honom, naturligtvis..!
Och jag skulle bra gärna vilja uttrycka mina åsikter om Guantanamo-basen men det får ske någon annan gång, det här är nog kritiskt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0