Jag har tappat räkningen

(Och nej, det är inte min svindyra hemförsäkring jag har tappat bort)

image35
Mikael Odenberg

Snarare hur många av vår briljante statsministers noga utvalda anställda som har fått kliva ned.
Jag har tidigare nämnt fallen Stegö Chiló och Borelius, men nu verkar det inte bättre än att ännu en höger har fått 'kalla handen' ¹.
Försvarsminister Mikael Odenberg avgick med omedelbar verkan den 5e september efter en långvarig tvist med finansminister Anders Borg om försvaret.
Finansministern ska, för en gångs skull, ha fattat ett vettigt beslut och föreslagit en nedskärning av Försvaret. Odenberg ska ha ställt sig emot detta, vilket ledde till en fejd som slutade med Odenbergs avgång.
  Reinfeldt ska ha stått bakom Anders Borg i frågan (inte för den goda sakens skull utan främst för att försöka uppfylla sina löften om ett högerstyrt arbetarparti) och detta ska alltså ha fått försvarsministern att avgå.
Reinfeldt försöker dämpa krisen inom det egna partiet genom att påstå att Odenbergs avgång skedde kontrollerat och att partiet inte behöver repareras.
  Vad som däremot är sant är att en försvarsminister har en gigantisk roll i regeringen och att detta har stora konsekvenser både inom det egna landet och för Sverige internationellt. Förmodligen delvis positivt.
Odenberg hade förklarat den svenska klusterbomben Bombkapsel 90 säker samtidigt som den internationella organisationen CMC bevisar motsatsen². Odenberg hade även under Almedalsveckan medgivit att Anders Borgs budgetproposition angående Försvaret verkade rimlig men har nu uppenbarligen radikalt ändrat åsikt.
Vad som däremot försämras när Odenberg avgår är att hans ersättare, föredetta handelsministern tillika värmlänningen Sten Tolgfors som bara förra året bytte upp sig till Borelius' post, kommer att förändra sina nuvarande prestationer och anpassa sig till Reinfeldt.
Tolgfors är annars idealförsvarsministern, i mina ögon³.
När socialdemokraterna år 2010 (om inte ännu tidigare) återfår makten hoppas jag att Mona Sahlin gör något ovanligt: Låter Tolgfors stanna vid sin post, för i nuläget har (S) ingen vettig kandidat till posten och Tolgfors verkar även dela många av vänsterblockets visioner.
Det är bara synd att Tolgfors' vapenvägran har blivit ett så hett samtalsämne - "en försvarsminister som har vapenvägrat - hur ska detta gå?"  Det är bara synd att han förändrades. Men en liten del inom mig förstår honom nästan. Nästan.
   Summa summarum tror jag att Die Blaue inte håller. När nästa politiker lämnar det sjunkande skeppet kommer ni förstå.


image36
Sten Tolgfors


¹ S.k. Högerhand

² http://www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=1360999

³ http://sv.wikipedia.org/wiki/Sten_Tolgfors

Kommentarer
Postat av: Anna

Vem tror man hoppar av härnäst då?

2007-09-10 @ 07:28:05
URL: http://oryx.blogg.se
Postat av: Exordium

Man får väl hoppas på Borg men det lär väl aldrig hända.
Sven Otto Littorin ligger ju ganska risigt till också. Med tanke på det jag såg i Aftonbladet för ett tag sedan; http://aftonbladet.se/nyheter/article490011.ab fast det skulle nog redan ha hänt i så fall.
Beatrice Ask hoppas jag får stanna eftersom hon belyser hbt-frågan och är nästan ensam om det...

2007-09-10 @ 14:43:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0