Datorns påverkan på inlärandet (sett ur ett neutralt perspektiv)

Datorn tar successivt en mer central roll, dels i privatlivet men även inom många yrken och ett stort antal utbildningar, därför har debatten om huruvida en dator förbättrar eller försämrar pedagogiken väckt mångas intresse. Hur är det då? Stimulerar datorn inlärningsförmågan, eller är det rentav raka motsatsen?

"Skriften är en teknik för att lagra och förmedla information" (Ordets Makt, 1996, s. 54). När man läser ovanstående kan man få uppfattningen att skriften är begränsad och endast tjänar just detta syfte.
Sari Vuorenpää (föreläsning vid SU) hävdar å andra sidan att skriften, och kommunikationen överhuvudtaget, har en rad andra funktioner, så som psykisk terapi och medel för att stärka självförtroendet.
Svensson (1998) menar att skrivande även ger en motorisk och estetisk känsla för de bokstäver man formar. Det är tydligt att Svensson syftar på handskrift, och inte datorskrift.
Jag har personligen ingen vacker handstil, men vissa som ser den påpekar att jag skriver som en konstnär, och en konstnär är väl estetisk om någon. Jag tror att min dåliga handstil har att göra med att persondatorn fick sitt genombrott när jag växte upp, så jag kom i tidiga år i kontakt med den och lärde mig snabbt att hantera tangenterna. Det blev vanligare att jag kommunicerade med vännerna via datorn än över telefon - detta behöver inte nödvändigtvis innebära att jag blev en mindre social människa.

Svensson (A.A.) skriver att den sociala interaktionen är en mycket betydelsefull faktor för den kognitiva utvecklingen. Många föräldrar till barn som spenderar mycket tid framför datorn är därför oroliga att barnen ska tappa sin sociala identitet, men jag anser att det snarare är tvärtom; osociala barn kan skapa sig nya sociala identiteter framför datorn och kan, tillsammans med andra, stimulera både det sociala och pedagogiska behovet.
Det genomfördes en studie på en förskola i USA då barnen fick arbeta med uppgifter i par framför datorn. Det som var märkbart var att barnen började agera mer självständigt - istället för att be läraren om hjälp bad man varandra (Svensson, 1998).

Det är spännande att se hur barn påverkas av att använda en dator som inlärningskälla eftersom jag tror att den allmänna synen på datoranvändande kan vara ganska snedvriden.
Jag har själv spelat många datorspel och dessa har faktiskt stärkt min identitet - jag har blivit en mer social människa av att prata och diskutera med kompletta främlingar på Internet, och jag har blivit mer intresserad av olika språk och kulturer.
Sari Vuorenpää (föreläsning vid SU) belyste leken och spelet som viktiga pedagogiska instrument. Men på de datorer som i nuläget finns installerade på ett antal förskolor spelas inte bara spel. Barnen kan använda sig av speciella rit-, räkne- och skrivprogram för att öva sig inom de ämnena.
Svensson (1998) hävdar att programmen underlättar för barns inlärningsförmåga och tar upp ett exempel på ett ordbehandlingsprogram där barnen själva kan skriva och se vilka stav- och grammatiska fel man gör.
Jag tror att barn blir inspirerade och vågar göra misstag när de arbetar ensamma, eller i par, framför en dator - så var det i alla fall för mig: jag vågade sällan skriva hypoteser på svarta tavlan men hade väldigt lätt att pröva mig fram med hjälp av datorn.

"Barn uppfattas ofta som söta och oemotståndliga när de själva 'hittar på' ord för olika saker. /.../ Ur ett vuxet perspektiv uppfattas sådant barnspråk ofta lika rörande som komiskt. /.../ I själva verket är de inte ens intresserade av om det heter så eller inte, och ska inte heller vara det. De är enbart intresserade av att bli förstådda, vilket är grunden till allt språk." (Lindström, 2000, s. 129). Lindström hävdar alltså att barn inte ska behöva bli rättade, utan att språket är fungerande så länge man gör sig förstådd. Datorprogram som rättar förskole- och grundskoleelever skulle alltså hämma deras språkliga utveckling.

I dagens samhälle är det många yrken som kräver en viss datorkunnighet, och nästan alla högskole- och universitetsutbildningar förutsätter att man har fri tillgång till en dator. Vissa menar att datorn ska utnyttjas "för att tillföra ytterligare en dimension till att lära, utforska och ge möjlighet till reflektion och eget sökande efter kunskap" (Svensson, 1998, s. 177), samtidigt som andra föredrar det traditionella inlärningssättet, som genomsyrar grundskolan.
Svensson (A.A.) skriver att skolan, trots miljonbeloppssatsningar på datorer, håller sig till de traditionella rit- och skrivredskapen. Detta kan bero på att man inte är redo för den omställning det skulle innebära att gå över fullt till datoranvändandet, men även för att den nuvarande generationen lärare själva inte har växt upp med datorkulturen.
"Betyder det att boken och det tryckta ordet är på väg att förlora sin makt? Jag vill inte tro det /.../ Boken är, som Alf Henrikson sagt, mer driftsäker än något annat påfund av människoanden." (Ordets Makt, 1996, s. 57).

Det finns uppenbarligen väldigt många för- och nackdelar med datorpåverkan på inlärandet. När vissa hävdar att datorer främjar barns pedagogik menar andra att den traditionella inlärningsprocessen är den mest tillförlitliga. Jag tror att den här frågan kommer att hamna i fokus när nästa generation lärare slungas ut i arbetslivet och att dels deras egen uppväxt med datorn i centrum och den traditionellt inriktade skolgången kommer att ha stor inverkan på hur datorn kommer att påverka pedagogiken.



Källförteckning

Lindström, F. (2000). Världens dåligaste språk. Språkvetenskap.
Lärarförbundet (1996). Ordets makt. Temanummer.
Svensson, A-K. (1998). Barnet, språket och miljön. Studentlitteratur.
Vuorenpää, S. (12/2-08) Föreläsning vid Stockholms Universitet.

Kommentarer
Postat av: Oryx

Viva la computer! Eller nja. Jag är egentligen ganska skeptisk till hur bra datorer är för människan rent generellt, men de är ju en bra källa till information, på nätet finns
a l l t.
Håhå.

Du kommer säkerligen att bli en bra lärare.
Om du inte redan visste det.
Och Happy Valentines Day till dig och din söta flicka (ja, det är kommersiellt tjafs, men skit samma =)

2008-02-14 @ 08:43:12
URL: http://oryx.blogg.se
Postat av: Björn

Underbart att du är tillbaka igen! Har du tänkt på mitt förslag angående dagens dikt?

2008-02-14 @ 19:10:09
URL: http://edgren.bloggspace.se
Postat av: Exordium

Jag är positivt inställd!

2008-02-15 @ 08:13:52
Postat av: saken

Vilket fint skrivsätt du har utvecklat i sthlm. Klart att datorn är bra för inlärningen. Jag skulle inte kunna i närheten av så mycket värdelösa grejer om inte wikipedia och youtube fanns i närheten. tjotjo

2008-02-15 @ 21:47:40
Postat av: Exordium

Det är så jävla sant. Nästan tråkigt att jag hade en neutral roll i det här ^^

2008-02-17 @ 13:50:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0